نقش وایت برد در ساخت انیمیشن

نقش وایت برد در ساخت انیمیشن

ساخت انیمیشن یکی از سخت ترین کارهایی است که یک انیمیتور انجام می دهد . طراحی شخصیت های موجود در انیمیشن ها زمان زیادی می برد و در راستای ساخت آن ها کاغذ های زیادی برای ایجاد یک شخصیت به کار می رود . بدیهی است که راه کاری برای صرفه جویی در مصرف زمان و کاغذ وجود دارد و آن استفاده از وایت برد است . یک طراح حرفه ای ده ها بار یک طرح را خلق می کند و تغییرات زیادی را روی آن انجام می دهد . تخته وایت برد کمک زیادی را در راستای خلق یک شخصیت کارتونی یا فضای داخلی آن می کند .

 

با کشیدن پلتفرم اصلی سوژه طراحی می توان تمام تغییرات را روی آن انجام داد و تمام این تغییرات شامل پوسته های زیادی است که نیاز به طراحی های متداوم دارد تا طراح بتواند به آن طرح اصلی خود برسد . بلوک سیمانی در اتاق طراحی با قرار دادن یک وایت برد بر روی دیوار می توان تمام قالب های اصلی طرح را روی کاغذ اصلی بلوک سبک کشید و تمام آنها را روی بردی که روی دیوار نصب شده بوسیله مگنت چسباند و با گذاشتن یک تخته وایت برد کوچک بر روی میز طراحی بدون استفاده از کاغذ و با کشیدن طرح های مختلف به سوژه دلخواه رسید .

استفاده از یک تخته وایت برد شیشه ای کمک بیشتری را به طراح می کند ، چرا که کاربرد آن نسبت به مدل ساده بسیار بیشتر است . اول اینکه ترسیم و پاک کردن روی تخته وایت برد شیشه ای به دلیل استفاده از شیشه بسیار راحت است و اثری از ماژیک بر روی آن نمی ماند . دوم اینکه شیشه قابلیت انعکاس نور را دارد و با قرار دادن یک چراغ بالای آن می توان به راحتی دید خود را در طراحی بیشتر کرد .

 

بازتاب نور باعث می شود تمام ایراد های کار به راحتی قابل رویت باشد و به آسانی به هدف اصلی خود رسید . سوم اینکه دیگر نیازی به پاک کردن پلتفرم اصلی کار همراه با طرح نیست ، طراح با قرار دادن پلتفرم اصلی که روی کاغذ کشیده شده زیر تخته وایت برد شیشه ای هر چند بار که دوست دارد طرح های خود را روی قاب اصلی بکشد و پاک کند و هر تغییری که دوست دارد روی آن اعمال کند . این کار را در سایز های بزرگ تر نیز می توان انجام داد . برای جلوه های بصری بیشتر می توان تمام قاب مد نظر را بر روی یک کاغذ بزرگ انتقال داد و زیر وایت برد شیشه ای یا همان گلس برد قرار داد ، با این کار طراح دید بهتری نسبت به کل کارخود دارد و می تواند ایده های بهتری را روی طرح خود ارائه دهد . و در آخر با وایت برد شیشه ای خود یک میز نقشه درست کنید ، با قرار دادن یک چراغ نسبتا قوی زیر وایت برد می توانید آن را به یک میز نقشه تبدیل کرد . این سوال که این کار چه کمکی میکند جواب قانع کننده ای دارد : یک طرح کلی از چند لایه طرح مختلف تشکیل شده است وقتی زیر میز طراحی خود چراغی نصب کنید هم میتوانید از توانایی وایت بردی آن استفاده کنید هم می توانید لایه های طرح خود را روی هم قرار دهید و به طرح کلی و اصلی خود برسید .

تخته وایت برد در ارائه ی طرح ها و ایده های ایجاد شده هم کمک شایانی را به طراح می کند . ارائه ی طرح برای تاییدیه اصلی و قرار دادن آن در داخل انیمیشن نقش مهمی را برای خالق آن دارد . یک آفریننده ی طرح فقط با کشیدن طرح خود کارش تمام نمی شود ، مرحله ی بعدی این کار ارائه ی طرح برای تاییدیه است . طراح موظف است طرح اصلی خود که معمولا از چند طرح تشکیل می شود را به مدیران اجرایی انیمیشن ارائه دهد و پس از تایید نهایی آنها به مرحله ساخت فایل تری دی یا طرح سه بعدی می رود .

 

در مرحله ی ساخت فایل سه بعدی نیز از وایت برد استفاده می شود ، تمام طرح ها روی یک تخته وایت برد چسبانده می شود و کنار آنها نام و جایگاه آنها ترسیم می‌شود . با ساخت فایل سه بعدی یک پرینت از عکس سه بعدی ساخته شده تهیه می شود و در کنار طرحی که با دست طراحی شده است می چسباند . این کار تمام روند ساخت یک انیمیشن است که افراد زیادی در آن نقش دارند و یک گروه چند نفره که گاها به ۱۰۰ نفر هم می رسند با استفاده از تجارب شخصی خود و کار گروهی یک اثر هنری را خلق می کنند .

 

ابعاد متفاوتی از تخته وایت برد در صنعت ساخت انیمیشن وجود دارد ، همانطور که گفته شد هم از نوع شیشه ای آن استفاده می شود هم از نوع فلزی یا معمولی آن . از کوچکترین سایز یک وایت برد تا بزرگ ترین سایز آن که تقریبا اندازه ی یک دیوار است کاربرد های متفاوتی دارند که همه برای کمک به پیشرفت روز افزون علم و صنعت قابل استفاده است .

 

5/5 - (1 امتیاز)